Úvod > > 11 potravin podporujících tvorbu kolagenu

11 potravin podporujících tvorbu kolagenu

Kolagen se nachází v dermis, tedy hned pod vnější vrstvou kůže, a je základem pojivové tkáně, která tvoří strukturu kůže. Je proto velmi důležitý pro mladistvý vzhled pokožky. S postupujícím věkem ho tělo produkuje stále méně, až dokud přirozeně se vyskytující enzymy kolagen zcela nerozloží. Výsledkem je, že pokožka zůstane tenká, ztrácí plnost a začnou se na ní tvořit vrásky. Slunce, znečištění životního prostředí, volné radikály a kouř z kouření, i tyto faktory mají vliv na rozpad kolagenu.

Tělo sice tvoří neustále nový kolagen, aby mohlo opravovat poškození, ale kolem 35. roku už tvorba kolagenu začíná klesat, a ani jeho kvalita není tak dobrá, jako v předchozích letech. Dobrou zprávou však je, že vedle produktů na ošetření kůže lze přirozeně navýšit tvorbu kolagenu v kůži i přes potraviny, které konzumujeme. Jak tvrdí samotní plastičtí chirurgové, tvorbu kolagenu lze stimulovat lokálními přípravky na domácí použití, stejně v rámci ošetření u odborníků, ale také správnou volbou životního stylu. Tak pomůžeme pokožce udržet její pevnost, odolnost a objem.

Projděme si nyní spolu nejlepší a nejvhodnější potraviny na obnovu, regeneraci a opravu poškozeného kolagenu.

Ryby

Vybudujte si pevnější buňky. Ryby jako tuňák a losos jsou plné omega-3-mastných kyselin. Kožní buňky jsou obklopeny tukovou membránou, která je chrání. Pokud jsou buňky zdravé, jsou schopny podpořit strukturu pokožky.

Červená zelenina

Napumpujte se ochranou proti slunci. Rajčata, červená paprika a červená řepa obsahují antioxidant lykopen. Lykopen funguje jako přirozený opalovací krém, chrání kůži před poškozením a zároveň navyšuje hladiny kolagenu.

Tmavozelená zelenina

Rozprouděte tvorbu kolagenu. Tmavozelená zelenina je bohatá na vitamin C. Špenát či kapusta dokáže "nakopnout" tvorbu kolagenu. V případě lokálních přípravků se využívá právě vitamin C, který má antioxidační vlastnosti. Díky nim je možné stabilizovat enzymy, které rozkládají kolagen. Vitamin C také chrání tělo před volnými radikály, čímž vlastně "brání" křehký kolagen.

Oranžová zelenina

Obnovte a regenerujte. Zelenina, která má oranžovou barvu, jako například mrkev a sladké brambory, je bohatá na vitamin A. Ten obnovuje a regeneruje poškozený kolagen.

Lesní plody

Odvraťte škody. Ostružiny a maliny odstraňují volné radikály a zároveň zvyšují hladiny kolagenu.

Sója

Vyblokujte stárnutí. Ať už zvolíte sójové mléko, sýr nebo tofu, sója obsahuje genistein, rostlinný hormon, který slouží jako antioxidant. Ten urychluje tvorbu kolagenu a pomáhá blokovat enzymy, jako MMP, které způsobují stárnutí kůže.

Bílý čaj

Podpořte strukturu. Podle výzkumů chrání bílý čaj strukturální bílkoviny kůže, obzvláště kolagen. Odborníci tvrdí, že brání enzymatické aktivitě, která rozkládá kolagen, což přispívá k nežádoucí tvorbě linií a vrásek.

Citrusové plody

Studie dokazují, že citrusové plody jako jsou pomeranče, limetky, citrony a grepfruit, bohaté na vitamin C, mají schopnost pomoci aminokyselinám, lysinu a prolinu, při přeměně na kolagen. Antioxidant vitamin C je také extrémně důležitý při neutralizaci volných radikálů, které útočí na kolagen a elastin v kůži a následně je rozkládají.

Proteiny

Kromě toho, že dodáte tělu dávku zdravých proteinů, které potřebuje, obsahují například takové vaječné bílky velké množství lysinu i prolinu, stejně jako samotný kolagen. Pokud tedy přidáte do vašeho jídelníčku více vaječných bílků, měli byste podpořit své tělo při přirozené produkci kolagenu. A vy, kteří jste zvolili vegetariánství nebo veganství a nechcete do stravy zařadit živočišné produkty, jako jsou vejce či libové maso, vyzkoušejte ořechy (hlavně arašídy), které také obsahují lysin.

Česnek

Jeden z nejlepších zdrojů síry, která je potřebná pro tvorbu kolagenu v těle, je česnek. Obsahuje i kyselinu lipoovou a taurin, které pomáhají nově vybudovat poškozené kolagenová vlákna.

Ústřice

Favorit mezi exotickými potravinami, ústřice, jsou bohatým přírodním zdrojem zinku, velmi důležitého prvku pro proces tvorby kolagenu. Jsou také přeplněné vitamíny a minerály, včetně železa a vitamínu B12. Ústřice jsou nízkokalorickým řešením s dlouhým seznamem zdravotních přínosů.

Hodnocení obsahu
11 potravin podporujících tvorbu kolagenu Průměrné hodnocení: 4.2 (10 hodnocení)