Úvod > > Zelená káva a hubnutí - jak působí?

Zelená káva a hubnutí - jak působí?

Aktualizováno: 11/04/2019

Hubnutí může být neuvěřitelně složité. I to je důvod, proč se lidé obracejí na různé výživové doplňky, aby si to usnadnili. Extrakt ze zelených kávových zrn je jedním z nich ... v současnosti patří k celosvětově nejpopulárnějším výživovým doplňkům pro hubnutí.

Jak již naznačuje jméno, je výživový doplněk extrahovaný ze zelených kávových zrn. Obsahuje látku zvanou kyselina chlorogenová, o níž se věří, že má vliv na hubnutí. Jak je to tedy s extraktem ze zelených kávových zrn doopravdy?

Co jsou to zelená kávová zrna?

Zelená kávová zrna jsou v podstatě nepražená kávová zrna. Kávová zrna jsou zelené, ale před tím, než se dostanou na trh, se obvykle praží. Při tomto procesu zhnědnou.

Jak je známo, kávová zrna jsou plné antioxidantů a farmakologicky aktivních složek. Dvě nejdůležitější jsou kofein a kyselina chlorogenová. O kyselině chlorogenové se tvrdí, že je hlavní aktivní složkou v zelených kávových zrnech. Je to právě ta látka, která má vliv na snižování hmotnosti. Naneštěstí se při pražení ztrácí drtivá většina kyseliny chlorogenové. A proto klasické kávová zrna nebudou mít stejný efekt. Ačkoli, je mnoho dalších dobrých důvodů, proč pít kávu, pokud vám chutná.

Shrnutí: Zelená kávová zrna jsou stejné jako klasické kávová zrna, akorát ještě nebyly opražené. Mají vysoký obsah látky zvané kyselina chlorogenová.

Jak funguje extrakt ze zelených kávových zrn? Co je to za mechanismus?

Zelená kávová zrna obsahují kofein. Mnohé studie prokázaly, že kofein dokáže podpořit metabolismus až o 3-11%. Avšak za hlavní aktivní složku se považuje kyselina chlorogenová. Některé studie tvrdí, že dokáže snížit vstřebávání sacharidů z trávicího traktu, čímž se sníží hladina krevního cukru a výkyvy hodnot inzulínu. Pokud je to pravda, pak by užívání extraktu ze zelených kávových zrn působilo jako dieta s jemně sníženou hladinou uhlohydrátů.

Jiné studie prokázaly, že kyselina chlorogenová může snížit tělesnou hmotnost, zredukovat množství tuku vstřebaného z potravy, zredukovat množství tuku ukládaného v játrech a podpořit fungování tuky spalujícího hormonu adiponektín. Kyselina chlorogenová také v případě potkanů ​​výrazně vylepšila hladiny cholesterolu a triglyceridů. Při obou jde o důležité rizikové faktory pro onemocnění srdce.

Shrnutí: Zelená káva tlumí přibírání v případě testů na zvířatech. Může to být způsobeno sníženou absorpcí uhlohydrátů z jídla, případně díky jiným mechanismem.

Co říkají studie probíhající na lidech?

Proběhlo několik studií a testů extraktu ze zelených kávových zrn, kterých se zúčastnili lidé. Jde o takzvané náhodně kontrolované testy, což je zlatý standard vědeckých experimentů na lidech. Jednoho z nich se zúčastnilo 30 osob s nadváhou a experiment trval 12 týdnů.

Testované osoby byly rozděleny do dvou skupin. Jedna konzumovala klasickou instantní kávu, druhá skupina konzumovala instantní kávu obohacenou o 200 mg extraktu ze zelených kávových zrn. Ani jedna skupina neměla měnit svůj jídelníček či zažité pohybové aktivity.

Skupina užívající kávu s extraktem ze zelených kávových zrn shodila 5,4 kg, zatímco skupina užívající čistou instantní kávu zhubla o pouhých 1,7 kg. Procento tělesného tuku kleslo o 3,6% ve skupině s extraktem, při druhé skupině šlo jen o pokles o 0,7%.

Má extrakt ze zelených kávových zrn další zdravotní přínosy?

Zelená káva může pozitivně ovlivnit to, jak naše tělo vstřebává a využívá uhlohydráty. Podle hypotéz ze studií testovaných na zvířatech, přidání kyseliny chlorogenové údajně snižuje vstřebávání glukózy. Tento vliv na metabolizování glukózy by mohl sehrát ochrannou roli při léčbě cukrovky. Stejně by mohl vysvětlovat dopady na tělesnou hmotnost.

Extrakt ze zelené kávy také může pozitivně ovlivnit žíly a cévy, které mají největší vliv na zdraví srdce. Dávky kolem 140-720 mg denně podle zjištění snižují krevní tlak u lidí i u potkanů ​​s vysokým krevním tlakem.

Kyselina chlorogenová účinkuje také jako antioxidant.

Shrnutí: Extrakt ze zelených kávových zrn může vylepšit metabolizování glukózy a snížit tlak krve. To by mohlo být přínosné pro lidi s vysokým rizikem cukrovky nebo chorob srdce.

Vedlejší účinky, dávkování a správné užívání

Vzhledem k omezenému množství důkazů se zdá, že extrakt ze zelených kávových zrn má velmi dobrý bezpečnostní profil.

Nicméně, z jedné studie vypadli účastníci kvůli bolestem hlavy a infekci močových cest. Tato studie je příliš malá na to, aby demonstrovala, že byly nežádoucí účinky způsobené samotným potravinovým doplňkem. Mohlo jít jen o náhodu.

Zelená káva obsahuje kofein, který může mít řadu vedlejších účinků, pokud ho konzumujeme ve velkých množstvích. Patří sem pocit úzkosti, nervozita, zrychlený srdeční tep, atd. Pokud jste citlivý na kofein, měli byste být při užívání extraktu ze zelených kávových zrn opatrný. Kyselina chlorogenová může mít také projímavé účinky a může způsobit průjem.

Někteří lidé měli na zelená kávová zrna alergickou reakci. Pokud víte, že jste na kávu alergický, jednoznačně se jí vyhněte. O zelené kávě se neprokázalo, že by byla bezpečná pro těhotné nebo kojící ženy, neměly by ji konzumovat ani děti.

V současnosti neexistuje žádná studie, která by určovala optimální dávkování extraktu ze zelených kávových zrn. Nicméně výše uvedená studie používala dávkování v rozmezí 120-300 mg kyseliny chlorogenové. V závislosti na koncentraci kyseliny chlorogenové v konkrétním výživovém doplňku, může jít o dávkování v hodnotě 240-3000 mg extraktu ze zelených kávových zrn na den.

Běžně se doporučuje jedna porce 30 minut před každým jídlem.

Na závěr

Extrakt ze zelených kávových zrn se jeví jako užitečná pomůcka při hubnutí. Může mít také pozitivní vliv na metabolismus glukózy a na krevní tlak. V konečném důsledku, jediná osvědčená věc vedoucí k dlouhodobým výsledkům je změna jídelníčku. V tomto ohledu se jako nejefektivnější jeví snížení množství přijímaných sacharidů a zvýšení konzumace proteinů. A zároveň třeba zdůraznit, volte čerstvé, nezpracované potraviny.

Pokud máte chuť a jste zvědavý, tak extrakt ze zelených kávových zrn vyzkoušejte. Nezapomínejte ovšem, že hubnutí je maraton, ne sprint.

Související produkty
Pomohli Vám tyto informace?
Bez hodnocení