Úvod > > 10 ověřených zdravotních přínosů kokosového...

10 ověřených zdravotních přínosů kokosového oleje

Kokosový olej je jednou z mála potravin, které lze klasifikovat jako "superpotravinu". Jeho jedinečná kombinace mastných kyselin může mít silný pozitivní vliv na zdraví. Zahrnuje například odbourání tuků, lepší fungování mozku a různé jiné úžasné přínosy. Zde je deset zdravotních přínosů kokosového oleje, které byly experimentálně potvrzeny při testování na lidech.

1 Kokosový olej obsahuje jedinečnou kombinaci mastných kyselin se silnými medicínskými vlastnostmi

Kokosový olej byl v minulosti démonizován kvůli jeho obsahu nasycených tuků. Ve skutečnosti je kokosový olej jedním z nejbohatších zdrojů nasycených tuků, které lidé znají. Až téměř 90% mastných kyselin obsažených v kokosovém oleji jsou saturované.

Novější údaje ukazují, že nasycené tuky jsou neškodné. Mnoho velkých studií, které zahrnovaly stovky tisíců sledovaných lidí prokázalo, že celá myšlenka "ucpávání tepen" byla mýtus. Navíc, kokosový olej neobsahuje průměrné tuctové nasycené tuky, jaké byste našli v sýru nebo řízku. Ne, obsahují takzvané triglyceridy se středně dlouhým řetězcem (MCT), což jsou mastné kyseliny střední délky.

Většina mastných kyselin ve stravě jsou mastné kyseliny s dlouhým řetězcem, ale mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem obsažené v kokosovém oleji jsou metabolizovány odlišným způsobem. Přecházejí z trávicího traktu přímo do jater, kde se využívají jako rychlý zdroj energie nebo se mění na takzvané ketolátky, které mohou mít léčebný vliv na poruchy mozku jako například epilepsie nebo Alzheimerova choroba.

Shrnutí: kokosový olej obsahuje hodně triglyceridů se středně dlouhým řetězcem, které jsou metabolizovány rozdílně a mohou mít terapeutický vliv na některé poruchy mozku.

2 Národy, které jedí hodně kokosu, patří k nejzdravějším lidem na planetě

Kokos je v západním světě "exotickým" jídlem. Konzumují ho primárně lidé, kteří dbají na své zdraví. V některých částech světa však patří k základům jídelníčku a lidem prospíval po mnoho generací. Nejlepším příkladem takové populace jsou obyvatelé ostrovního státu Tokelau v Tichém oceánu. Přes 60% kalorií v jejich stravě pochází z kokosových ořechů a jsou největšími konzumenty nasycených tuků na světě. Tito lidé se mohou pochlubit vynikajícím zdravím, s nulovým výskytem onemocnění srdce.

Jiný příklad populace, která konzumuje hodně kokosových ořechů a je velmi zdravá, jsou Kitavani.

Shrnutí: mnoho národů po celém světě prospívá už po celé generace díky konzumaci ohromného množství kokosových ořechů.

3 Kokosový olej může zvýšit výdej vaší energie, čímž pomáhá spalovat více tuku

Obezita je v současnosti jedním z největších zdravotních problémů na světě.

Někteří lidé si myslí, že obezita je pouze záležitostí kalorií, jiní věří, že záleží i na zdroji těchto kalorií. Je faktem, že různé potraviny ovlivňují naše těla a hormony různým způsobem. Pokud se na to podíváme takto, tak není kalorie jako kalorie.

Triglyceridy se střední délkou řetězce (MCT) v kokosovém oleji mohou zvýšit výdej energie ve srovnání se stejným množstvím kalorií z tuků s dlouhým řetězcem. Podle jedné studie 15 až 30 gramů MCT za den zvýší výdej energie za 24 hodin o 5%, celkově jde přibližně o 120 kalorií za den.

Shrnutí: triglyceridy se středně dlouhým řetězcem v kokosovém oleji prokazatelně zvýšily výdej energie za 24 hodin až o 5%. Potenciálně to z dlouhodobého hlediska vede k výraznému úbytku hmotnosti.

4 Kyselina laurová v kokosovém oleji dokáže zničit bakterie, viry, houby, pomáhá odvracet infekce

Téměř 50% mastných kyselin v kokosovém oleji tvoří 12-uhlíková kyselina laurová. Když se kokosový olej enzymaticky stráví, vytvoří zároveň monoglycerid nazýván monolaurin. Obě, kyselina laurová i monolaurin, dokáží vyhubit škodlivé patogeny jako jsou bakterie, viry a houby.

Tyto látky například prokazatelně zničily bakterii Staphylococcus Aureus (velmi nebezpečný patogen) a také kvasinku Candida albicans, což je častý zdroj kvasinkové infekce u lidí.

Shrnutí: mastné kyseliny a štěpící látky v kokosovém oleji dokáží zničit škodlivé patogeny, potenciálně pomáhají chránit před infekcemi.

5 Kokosový olej dokáže zahnat hlad, takže budete jíst méně, a to bez námahy

Jedna zajímavá vlastnost kokosového oleje je fakt, že dokáže utlumit hlad. Může to souviset se způsobem, jak se v něm metabolizují mastné kyseliny, protože ketolátky mohou mít vliv na snížení chuti k jídlu.

V jedné studii užívalo šest zdravých mužů různé množství triglyceridů se střední a dlouhou délkou řetězce. Muži, kteří užívali nejvíce MCT, jedli denně v průměru o 256 kalorií méně. Jiná studie, které se zúčastnilo 14 zdravých mužů zjistila, že ti jedinci, kteří užívali nejvíce MCT na snídaně, zkonzumovali výrazně méně kalorií na oběd.

Tyto studie byly pouze malé a probíhaly pouze krátkou dobu. Pokud by tento efekt přetrval po dlouhou dobu, mohlo by to mít v průběhu několika let dramatický vliv na tělesnou hmotnost.

Shrnutí: mastné kyseliny v kokosovém oleji mohou výrazně snížit apetit, což může z dlouhodobého hlediska pozitivně ovlivnit tělesnou hmotnost.

6 Mastné kyseliny v kokosovém oleji se mění na ketony, které mohou zredukovat výskyt záchvatových stavů

Takzvaná ketogenní dieta (velmi nízké množství sacharidů, velmi vysoké množství tuků) je v současné dietě sledována z důvodu možnosti léčení různých onemocnění. Nejznámější terapeutickou aplikací této diety je léčba epilepsie u dětí, je-li tato rezistentní vůči lékové terapii.

Tato dieta zahrnuje konzumaci velmi malého množství uhlohydrátů a velké množství tuků, což vede k výrazně zvýšené koncentraci ketolátek v krvi. Z určitého důvodu dokáže tato dieta dramaticky zredukovat množství záchvatů u dětí trpících na epilepsii. Dokonce i u těch, u kterých nezabíraly různé typy léků.

Protože se MCT z kokosového oleje přesouvají do jater a mění se na ketolátky, často se využívají u pacientů trpících na epilepsii, aby vyvolaly ketózu a zároveň umožnily zařadit do jídelníčku o trochu více sacharidů.

Shrnutí: MCT obsažené v kokosovém oleji dokáží zvýšit koncentraci ketolátek v krvi, což může pomoci zredukovat záchvaty u dětí s epilepsií.

7 Kokosový olej dokáže zlepšit hladiny cholesterolu v krvi a může snížit riziko onemocnění srdce

Kokosový olej je nabitý nasycenými tuky, které nejsou pro profil lipidů v krvi vůbec škodlivé, jak se donedávna myslelo. Nasycené tuky zvyšují HDL (dobrý) cholesterol a mění LDL cholesterol na benigní podtyp.

V jedné studii, které se zúčastnilo 40 žen, snížil kokosový olej celkový a LDL cholesterol, a zároveň zvýšil HDL v porovnání se sojovým olejem. Proběhly také testy na potkanech a podle jejich výsledků kokosový olej snižuje množství triglyceridů, celkového a LDL cholesterolu, zvyšuje HDL a zlepšuje krevní koagulační faktory a antioxidační status. Toto zlepšení kardiovaskulárních rizikových faktorů by mělo teoreticky z dlouhodobého hlediska vést k sníženému riziku srdečních chorob.

Shrnutí: testy na lidech i potkanech ukazují, že kokosový olej zlepšuje důležité rizikové faktory jako je celkový, LDL a HDL cholesterol, což se může projevit snížením rizika onemocnění srdce.

8 Kokosový olej může chránit vlasy před poškozením, hydratovat pleť a funguje i jako ochranný krém proti slunci

Kokosový olej může sloužit pro různé účely, které nemají nic společného s jeho konzumací. Mnozí lidé ho používají pro kosmetické účely a také na zlepšení zdraví a zdravého vzhledu pokožky a vlasů.

Testy na jednotlivcích se suchou pletí ukazují, že kokosový olej může zlepšit hydrataci a obsah lipidů v pokožce. Kokosový olej dokáže být také velmi dobrou ochranou proti poškození vlasů. Jedna studie prokázala jeho účinnost jako ochranného opalovacího krému, protože blokuje kolem 20% slunečních ultrafialových paprsků.

Jiná aplikace je využití jako ústní voda v procesu nazývaném olejové kloktání, kdy může kokosový olej zničit některé ze škodlivých bakterií v ústech, zlepšit dentální zdraví a vylepšit špatný dech.

Shrnutí: kokosový olej lze aplikovat i lokálně. Podle provedených studií může fungovat jako pleťová hydratace a ochrana vůči poškození vlasů. Může se také použít jako slabý krém na opalování a ústní voda.

9 Mastné kyseliny v kokosovém oleji dokáží zlepšit fungování mozku u pacientů s Alzheimerovou chorobou

Alzheimerova choroba je celosvětově nejčastější příčinou demence a vyskytuje se hlavně u starších jedinců. U pacientů s Alzheimerem se ukazuje snížená schopnost využívat glukózu na energii v určitých částech mozku.

Ketolátky dokáží dodávat energii mozku a vědci uvažovali nad tím, že ketony mohou poskytnout alternativní zdroj energie pro tyto poškozené buňky a zredukovat symptomy Alzheimerovy choroby.

Podle jedné studie z roku 2006, konzumace triglyceridů se středně dlouhým řetězcem vedla k okamžitému zlepšení funkcí mozku u pacientů s mírnější formou Alzheimerovy choroby. Další studie tato zjištění podporují, triglyceridy se středně dlouhým řetězcem byly intenzivně studovány jako potenciální terapeutický agent v případě Alzheimerovy choroby.

Shrnutí: studie ukazují, že mastné kyseliny v kokosovém oleji dokáží zvýšit hladiny ketolátek v krvi, dodávají energii buňkám v mozku u pacientů s Alzheimerovou chorobou a zmírňují příznaky.

10 Kokosový olej může pomoci při odbourávání tuků, hlavně nebezpečných tuků v břišní dutině

Je známo, že kokosový olej dokáže snížit apetit a zvýšit spalování tuků. Proto dává smysl, že může pomoci i při hubnutí.

Kokosový olej se jeví být obzvláště efektivním při odstraňování břišního tuku, který se ukládá v břišní dutině a kolem vnitřních orgánů. Je to ten nejnebezpečnější tuk ze všech a spojuje se s mnoha civilizačními chorobami. Průměr pásu se měří jednoduše a je to skvělé měřítko pro množství tuku v břišní dutině.

Studie, které se zúčastnilo 40 žen s abdominální obezitou, užívalo 30 ml kokosového oleje denně. Vedlo to k výraznému snížení BMI a obvodu pasu, a to v průběhu 12 týdnů. Jiná studie s 20 obézními muži udává snížení obvodu pasu o 2,86 cm po čtyřech týdnech užívání 30 ml kokosového oleje denně.

Toto číslo se nemusí zdát ohromující. Ale třeba si uvědomit, že tito lidé ani necvičili, ani neomezovaly příjem kalorií. Přišli o výrazné množství břišního tuku, prostě jen přidáním kokosového oleje do svého jídelníčku.

Shrnutí: kokosový olej může pomoci i při hubnutí. Třeba však používat organický, panenský kokosový olej, a ne žádný rafinovaný olej.

Bez hodnocení
Doporučené čtení
Související čtení z knihovny