Úvod > > Nedostatek železa a padání vlasů

Nedostatek železa a padání vlasů

Mnoho žen a mužů trpí na nedostatek železa, tedy anémii. Mezi příznaky nedostatku železa patří únava, dušnost, časté infekce, pica syndrom (čti "pika", jedení nejedlých věcí jako omítka, křída, led), křehké a lámavé nehty a vypadávání vlasů. Pokud si myslíte, že máte anémii, nechte si u lékaře zkontrolovat hladiny železa.

Kdo je rizikovou skupinou pro nedostatek železa?

Nedostatkem železa může trpět každý. Ale ženy a dospívající dívky v plodném věku jsou obzvláště rizikové. Ženy, které trpěly anémií, ženy a dívky v pubertě, které mají velké ztráty krve během menstruace, nebo těhotné ženy, jsou obzvláště náchylné na nedostatek železa. U 1 z 5 žen v plodném věku a přibližně u 50% těhotných žen se vyskytne nedostatek železa v krvi.

V případě těhotných žen je součástí vyšetření a screeningu i sledování hodnot železa. Pokud jsou hladiny železa během těhotenství nízké, může vám gynekolog předepsat výživový doplněk s obsahem železa nebo doporučit jíst více potravin obsahujících železo.

Vypadávání vlasů kvůli nedostatku železa

K vypadávání vlasů spojenému s nedostatkem železa dochází tehdy, když tělo nemá dostatek železa na tvorbu hemoglobinu v krvi. Hemoglobin je tou složkou, která nese kyslík, potřebný pro růst a opravu všech tělesných buněk, včetně buněk, z nichž vznikají folikuly.

Dočasná ztráta vlasů, jako například i ztráta vlasů kvůli nedostatku železa, se nazývá telogen effluvium. Telogen effluvium je abnormalita v růstovém cyklu vlasů, která způsobuje, že vlasy, které by měly být normálně v anagénu (tedy by měly růst), jsou předčasně přesunuty do telogenu (klidové fáze). Postižené vlasy následně vypadávají. Telogen effluvium je obvykle dočasné, pokud urychleně začnete řešit příčinu. Vzhledem k tomu, že vlasy patří mezi "nepotřebné" či "nepodstatné" části těla, je růst vlasů jedním z prvních procesů, na který tělo sáhne při nedostatku železa nebo jiných výživných látek.

Lékařské testy na diagnostiku nedostatku železa

Pokud si myslíte, že trpíte nedostatkem železa, obraťte se na lékaře, aby vám zkontroloval jeho hladiny v krvi. Kolik železa a zásob železa v těle máte, vám mohou ukázat tři testy.

Stanovení železa v séru (sérum železo)

Tento test měří množství železa ve vaší krvi. Vaše hladina železa v krvi může být normální, i když celkové množství železa v těle je nízké. Lékaři obvykle doporučují tento test spolu s dalšími testy na železo.

Stanovení feritinu v séru (sérum feritin)

Při měření hladin feritinu, což je protein, který pomáhá uchovávat železo v těle, dokáže lékař zjistit, kolik uskladněného železa vaše tělo použilo. Nízké hladiny feritinu mají vliv na růst vlasů, protože tělo se snaží uchovat železo pro esenciální tělesné funkce.

Stanovení hladin transferinu (celková vazebná kapacita železa)

Transferin je protein v krvi, který přenáší železo. Celková vazebná kapacita železa měří, kolik transferinu nenese železo. Lidé s nedostatkem železa mívají vysoké hladiny transferinu bez železa.

Řešení pro nedostatek železa při padání vlasů

Pokud vám lékař diagnostikuje nedostatek železa, nebo pokud prostě chcete zvýšit zdravé výživné látky pro vlasy, jezte více potravin bohatých na železo nebo užívejte doplněk stravy se železem.

Mezi potraviny nejbohatší na železo patří červené maso, například hovězí maso a játra. I jiné živočišné proteiny jako kuřecí, vepřové maso, ryby a měkkýši, jsou dobrým zdrojem železa. Podle výzkumu dokáže tělo absorbovat železo ze živočišných zdrojů lépe než železo z bezmasých (vegetariánských) potravin. Vegetariáni by měli jako zdroj železa jíst více špenátu a tmavé listové zeleniny. Také fazole a čočku, tofu, sušené ovoce jako švestky a meruňky, i švestkový džus.

Navíc, tělo dokáže lépe vstřebat železo s pomocí vitamínu C. Dobrými zdroji vitamínu C je červená paprika, jahody, špenát a citrusové plody.

Jednodušší způsob jak získat více železa a vitaminu C, i s přidanými přínosy pro růst vlasů, je doplněk pro růst vlasů. Zvolte takový, který obsahuje železo a další zdravé živiny jako biotin, zinek, případně mořské výtažky. Obecně platí, čím zdravější živiny budete konzumovat, tím úchvatnější bude vaše koruna krásy.

Pokud jde o padání vlasů kvůli nedostatku železa, nezapomínejte na jeden fakt. Co se dnes stane s vaším tělem, to zítra ovlivní vaše vlasy. Na rozdíl od kůže to může trvat i několik měsíců, dokud se negativní vliv nárazových diet, nedostatek železa nebo jiné příčiny pro padání vlasů projeví na růstu vlasů. Abyste zvládli vypadávání vlasů kvůli nedostatku železa, buďte trpělivý a pravidelně užívejte doporučené dávky osvědčených přípravků pro růst vlasů. Vaše svědomitost se vám již za několik málo měsíců vyplatí!

Nedostatek železa a padání vlasů Průměrné hodnocení: 3.2 5 hodnocení
Doporučené čtení
Související čtení z knihovny